Eetika ja IT (15. nädal)

 Eetikareegleid on palju, paljud inimesed ja organisatsioonid teevad endale nn "eetikakoodeksi". Selles artiklis käsitlen Austraalia infotehnoloogia professionaalide ühenduse (ITPA - Information technology professionals association) pakutavat eetikakoodeksit:

  • Õiglane kohtlemine

Ma kohtlen kõiki õiglaselt. Ma ei diskrimineeri kedagi vanuse, puude, soo, seksuaalse sättumuse, usutunnistuse, rassi või rahvuse alusel.

  • Konfidentsiaalsus

Arvutisüsteemide privaatsele teabele pääsen juurde ainult siis, kui see on vajalik minu ametiülesannete täitmiseks. Ma säilitan igasuguse teabe, millele mul võib olla juurdepääs, konfidentsiaalsuse. Nõustun kohustuslike andmete privaatsusseadustega, nagu Austraalia privaatsuspõhimõtted.

  • Suhtlemine

Koolitan kasutajaid arvutiga seotud küsimustes, mis võivad neid mõjutada, nagu vastuvõetavad kasutustingimused, jagatud ressursside jagamine, turvalisuse tagamine, süsteemi jälgimine ja kõik sellega seotud juriidilised kohustused.

  • Süsteemi terviklikkus

Püüan tagada nende süsteemide terviklikkuse, mille eest vastutan, kasutades selleks kõiki sobivaid vahendeid, nagu regulaarne tarkvara ja riistvara hooldus; jõudlustasemete ja süsteemi aktiivsuse analüüs; ning võimaluse korral vältida volitamata kasutamist või juurdepääsu.

  • Koostöö

Teen koostööd ja toetan oma arvutiprofessionaalidega. Tunnistan kogukonna vastutust, mis on kohalike, riiklike ja rahvusvaheliste võrgustike ressursside terviklikkuse jaoks ülioluline.

  • Ausus

Räägin ausalt oma pädevusest ja vajadusel otsin abi. Kui minult professionaalset nõu küsitakse, olen erapooletu.

  • Haridus

Jätkan oma tehniliste teadmiste ja juhtimisoskuste ajakohastamist ja täiustamist õpetamise, õppimise ning professionaalsete kolleegidega teabe ja kogemuste jagamise kaudu.

  • Sotsiaalne vastutus

Jätkan oma arusaama laiendamist arvutikeskkonna sotsiaalsetest ja juriidilistest probleemidest ning edastan seda arusaama vajadusel ka teistele. Püüan tagada, et arvutisüsteeme käsitlevad poliitikad ja seadused oleksid kooskõlas minu eetiliste põhimõtetega.

  • Töökoha kvaliteet

Püüan luua ja säilitada ohutu, tervisliku ja tootliku töökoha kõigile kasutajatele.

Mulle kui tulevasele IT-spetsialistile see “moraalikoodeks” väga meeldib. Usun, et see tõi välja aspektid, mida professionaalne ja vastutustundlik spetsialist peab jälgima. Õiglane kohtlemine, sotsiaalne vastutus ja koostöö tagavad head suhted inimeste vahel organisatsioonis, äriringkondades või ettevõtete vahel. Ausus on põhiline eetikareegel, väga raske on koostööd teha, kui inimesed üksteist ei usalda, ei saa üksteisele loota. Hariduse osas on selge - infotehnoloogia valdkond areneb väga kiiresti ja seetõttu peavad selle valdkonna spetsialistid sellega sammu pidama, selleks peavad nad pidevalt õppima. Konfidentsiaalsus on väga oluline IT-spetsialistidele, eriti neile, kes tegelevad regulaarselt kasutajate/klientide isikuandmetega. Te ei tohiks kunagi tekkida kiusatust kasutada sellist teavet oma eesmärkidel, sest tulevikus võib see muutuda suureks probleemiks nii "röövlile" kui ka "ohvrile". Viimase punktiga ei saa ma aga nõustuda. Ma eelistan alati, et töökohas oleks väike segadus, mul on lihtsam nii mõelda :).

Tegelikult tundub mulle, et eetikaseaduste kogum on kõigil ametialadel umbes sama, sest enamik neist seadustest on lihtsalt inimese fundamentaalsed mõisted: ausus, vastutus, töökus, austus enda ja teiste vastu. Seetõttu usun, et ka IT-s on kõige tähtsam jääda alati siiraks, lahkeks ja heaks inimeseks.


Info allikas:

https://www.itpa.org.au/code-of-ethics/

Comments

Popular posts from this blog

uue meedia mõju traditsioonilisele

Virginia Shea 10 käsku (5. nädal)

IT proffid ja käsitöölised (8.nädal)